Meteen naar de inhoud

Wat is een secundaire oplichting en hoe kunt u deze vermijden?

zich voordoen als autoriteiten

Een secundaire zwendel doet zich voor wanneer het slachtoffer van een zwendel opnieuw het doelwit wordt van een secundaire of vervolgzwendel.

Een van de meest voorkomende vormen van secundaire oplichting die we zien, is wanneer een slachtoffer van een oplichting wordt benaderd door een oplichter die zich voordoet als autoriteiten, een overheidsinstantie, een verzekeringsmaatschappij, een onderzoeker of een advocaat.

De tweede oplichter zou iets kunnen zeggen als: “We doen al een tijdje onderzoek naar deze criminele groep oplichters en we hebben onlangs meer dan 15 mensen gearresteerd die betrokken waren bij de[initial] oplichterij”.

slachtoffer van een secundaire zwendel
Vertrouwen opbouwen

Vanaf hier zal de tweede oplichter waarschijnlijk nog enige tijd met het slachtoffer blijven communiceren om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen. Uiteindelijk kan de tweede oplichter iets zeggen als: “we kunnen u doorverwijzen naar een verzekeringsmaatschappij die al uw geld kan terugkrijgen.”

Nu communiceer je waarschijnlijk met iemand van de (nep) ‘verzekeringsmaatschappij’ en deze persoon zal zeggen dat ze je geld terug kunnen krijgen, maar dat ze slechts een kleine extra betaling nodig hebben om de claim in te kunnen dienen. Ze zullen waarschijnlijk een bedrag tussen $ 1.000 – $ 5.000 vragen.

De ‘dubbele scheur’

Maar u raadt het natuurlijk al, er is geen verzekeringsclaim! Uw geld (het kennelijk vereiste eigen risico) zal waarschijnlijk gewoon in de zakken gaan van dezelfde oplichters die de eerste zwendel hebben uitgevoerd.

In een vraag en antwoord publicatie van de Barefoot Investor , noemt Scott Pape dit soort zwendel een ‘dubbele rip’. In deze publicatie vraagt het slachtoffer naar TradeMote, een offshore cryptocurrency-makelaar. Het slachtoffer werd vervolgens benaderd door iemand die adviseerde zijn geld terug te krijgen, voor een investering van $ 10.000 – $ 20.000.

gericht op slachtoffers

Secundaire oplichting is bijzonder brutaal omdat het slachtoffer van de eerste oplichting waarschijnlijk net zijn spaargeld of zijn pensioenfonds heeft verloren. De oplichters weten dat de persoon wanhopig is om een deel van hun geld terug te krijgen en in wezen is iemand die ooit is opgelicht een geprekwalificeerde klant voor de oplichter!

Onlangs zijn we een aantal secundaire oplichting tegengekomen. Een daarvan was zeer overtuigend en deed zich voor als de directeur van de Anti-Cybercrime Group van de Filipijnen. De oplichters communiceerden met onze klant via e-mail en het gebruikte e-mailadres was bijna exact dat van de legitieme directeur. We kunnen niet genoeg benadrukken dat zelfs als alles er echt uitziet en klinkt, het nog een nieuwe zwendel kan zijn.

Hoe een secundaire zwendel te vermijden

Als u het slachtoffer bent geworden van oplichting, vermijd dan het slachtoffer te worden van een secundaire oplichting door onafhankelijk alle inloggegevens te valideren die beschikbaar zijn voor het bedrijf of de persoon die contact met u opneemt. Doe je eigen onderzoek en vertrouw niet op informatie die aan jou wordt verstrekt. We raden ook aan deze stappen te volgen voor alle online of telefonische serviceproviders, vooral wanneer het contact ongevraagd was.

We raden u ten zeerste aan om de dienstverlener om een offerte te vragen en onafhankelijk alle informatie op de offerte te controleren. Als de serviceprovider u geen formeel schriftelijk citaat zal geven, is dit het moment om alle communicatie met hen te beëindigen.

Bedrijfsnamen en nummers controleren

Laten we als voorbeeld van het controleren van offerte-informatie eens kijken naar ons bedrijf: Cybertrace is een handelsnaam van Halpin Consulting Pty Ltd. U kunt deze informatie onafhankelijk verifiëren via de ABN Lookup-tool van Australian Business Registry (ABR), die een overheidsbron is en de domeinextensie gov.au gebruikt.

Vergelijk voor Australische dienstverleners de bedrijfsnaam en het Australian Business Number (ABN) met de informatie in het ABR-record. Als het bedrijf van buiten Australië komt, is dit een mogelijke rode vlag, dus er zijn meer onafhankelijke controles nodig. Als het bedrijf afkomstig is uit een van de bekende witwasrechtsgebieden hieronder, stop dan alle communicatie, want dit is vrijwel zeker oplichterij:

Andorra, Bahama’s, Belize, Bermuda, Britse Maagdeneilanden, Kaaimaneilanden, Kanaaleilanden, Cookeilanden, Eiland Jersey, Hong Kong, Eiland Man, Mauritius, Liechtenstein, Monaco, Panama, St. Kitts , en Nevis.

Voor meer informatie over rechtsgebieden voor het witwassen van geld en belastingparadijzen, Klik hier om het artikel van Investopedia te lezen dat is gepubliceerd door Julia Kagan.

Onze informatie geeft aan dat criminele syndicaten uit Israël, Cyprus, Malta, Estland en Bulgarije zich actief op Australiërs richten, dus wees extra op uw hoede voor bedrijven en personen uit deze landen.

Accreditatie en licenties

Als u een offerte heeft ontvangen, vergelijk dan de op de offerte vermelde bedrijfsinformatie met de informatie op de website van het bedrijf; inclusief eventuele branchelicentienummers. In ons geval zou u onze bedrijfsnaam en ABN kunnen vergelijken met het CAPI-licentierecord van de NSW Police Force via de NSW Police Force-website.

Een kopie van onze door de NSW Police Force uitgegeven Investigations Master-licentie is beschikbaar op onze website op https://www.cybertrace.com.au/accreditation/ . Wees echter op uw hoede voor informatie op bedrijfswebsites. De meest betrouwbare bron is een gerenommeerde overheidswebsite, maar het is van cruciaal belang dat u bevestigt dat de website een echte overheidssite is.

bankgegevens

Nogmaals, door de offerte te bekijken, kunt u de bankgegevens van het bedrijf vinden. Zorg ervoor dat de bankrekeninggegevens van het bedrijf exact overeenkomen met de licentie- en ABR-records van het bedrijf, aangezien oplichters zich vaak voordoen als legitieme bedrijven. Als de bankrekening voor een buitenlandse bank is, is dit een rode vlag omdat het moeilijk te verifiëren is.

Neem voor Australische bankrekeningen contact op met de bank die op de offerte staat vermeld en vraag om de bankrekeninggegevens te verifiëren. Een echte zakelijke bankrekening is bij de eerste opening al geverifieerd door de bank. Banken verifiëren zakelijke rekeningen door te verwijzen naar bedrijfsgegevens en de directeuren van het bedrijf.

Zoals aangegeven in een recent ABC-nieuwsartikel , letten banken bij bankoverschrijvingen niet altijd op de namen van de ontvangende klanten. Dit betekent dat oplichters op frauduleuze wijze de bedrijfsnaam van een legitiem bedrijf kunnen kopiëren en deze aan hun eigen bankrekeninggegevens kunnen toevoegen. Daarom is het erg belangrijk om te controleren of de naam en het nummer van de bankrekening daadwerkelijk van het genoemde bedrijf zijn.

Helpen! Ik ben al gehad

Als je het slachtoffer bent geworden van een scam, of als je dit artikel te laat hebt gelezen en al het slachtoffer bent van een secundaire scam, Neem contact op om te bespreken hoe we kunnen helpen. Onze onderzoekers en analisten zijn experts in het identificeren van oplichting. Praat met ons over het verifiëren van een serviceprovider om het risico op oplichting te verkleinen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

More To Explore

Valse Instagram-accounts en online intimidatie

Valse Instagram-accounts zijn een echte plaag voor degenen die het slachtoffer zijn van online intimidatie. Lasterlijke pagina’s, haatdragende berichten en gemene geruchten bedreigen het welzijn,

XchangeBTC.online Scam Alert

Pas op voor de XchangeBTC.online oplichters! Cybertrace geeft een dringende waarschuwing af over een andere cryptocurrency-zwendel die eerlijke Australiërs van duizenden dollars bedriegt. De XchangeBTC.online-zwendel

Online privédetective

De meesten van ons kennen waarschijnlijk alleen privédetectives uit de films. Kerels in leren jacks die rondhangen in auto’s, krabbels op notitieblokken, foto’s maken met