Community-aankondiging – Telstra Cyber Security Scam Alert

This post is also available in: English (Engels)

Community-aankondiging - Telstra Cyber Security Scam Alert

Cybertrace werd op 10 oktober 2019 op de hoogte gebracht van een telefonische zwendel waarbij oplichters contact hebben opgenomen met een persoon in het Northern Rivers-gebied van NSW in eerste instantie via een geautomatiseerd robotbericht met betrekking tot het NBN. Het slachtoffer heeft volgens de instructies telefonisch contact opgenomen. Het slachtoffer kreeg te horen dat ze in gesprek waren met Telstra Cyber Security en dat hun computer was gehackt. De oplichters waren zeer overtuigend en georganiseerd. Het slachtoffer gaf toegang tot hun computer via een platform voor externe toegang en logde in op bankrekeningen.

Het slachtoffer voelde dat er iets niet klopte en nam halverwege het proces contact op met Cybertrace. Cybertrace adviseerde het slachtoffer onmiddellijk om hun computer en modem uit te zetten. De oplichters namen onmiddellijk telefonisch contact op met het slachtoffer, maar beëindigden het telefoongesprek snel zodra ze wisten dat Cybertrace-analisten meeluisterden.

oplichtingswaarschuwing

Dit is een tijdige herinnering aan Australiërs over dit soort oplichting. Bel nooit terug van een robotstem, laat nooit iemand die u niet kent op afstand toegang krijgen tot uw computer en log vooral nooit in op uw online bankrekeningen voor iemand anders. Er is voor niemand een echte reden om dit te vragen.

Volgens Telstra:

“Deze oplichters zullen je vaak proberen te overtuigen van de dringende noodzaak om hun instructies op te volgen. Soms proberen ze u te overtuigen om hen op afstand toegang tot uw computer te geven, bijvoorbeeld door zich voor te doen als een Telstra-servicevertegenwoordiger. Vaak zullen ze ongepaste druk uitoefenen als onderdeel van hun zwendel.”

Telstra bevestigt dat ze nooit contact zullen opnemen met iemand die vraagt om toegang op afstand tot een computer of om in te loggen op online bankrekeningen.

In deze situaties raden we ten zeerste aan het gesprek onmiddellijk te beëindigen, de kwestie te melden aan het Australian Cybercrime Online Reporting Network (ACORN) www.cyber.gov.au/report en vraag advies aan Cybertrace-experts op het gebied van cyberfraude. Medewerkers van Cybertrace zijn beschikbaar voor advies over incidenten en wij kunnen u helpen bij het onderzoeken van dergelijke gebeurtenissen.

Als u het slachtoffer bent geworden van een cybercriminaliteit, Neem contact op vandaag om te bespreken hoe we u kunnen helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *